Het kiezen van de juiste aanspreekvorm op je website is belangrijk, maar kan ook best lastig zijn. Kies je voor u of toch voor je? Deze tips helpen je op weg »
Wanneer je communiceert met klanten, is het belangrijk de juiste tone of voice te kiezen. Zoals bij alles, is het de toon die de muziek maakt. Daarom is het verstandig om eerst even goed na te denken over de manier waarop je jouw klanten aanspreekt. Kies je voor u of voor je in je teksten? Om je te helpen de juiste aanspreekvorm te kiezen, geven we je drie tips.
Eigenlijk is iedere aanspreekvorm goed, zolang je de keuze gemaakt hebt op basis van onderstaande tips. Maar wat je ook kiest: wees consequent. Niets is zo vervelend als op verschillende manieren aangesproken worden in geschreven communicatie. Kies je voor u, gebruik dan overal u. En wissel die u dan niet ineens af met je. Dat geldt natuurlijk voor je website, maar ook voor e-mails of nieuwsbrieven die je jouw klanten stuurt. Kies je voor je op je website, dan is het heel verwarrend als je in een e-mail ineens overgaat op “Geachte heer …., Hartelijk dank voor uw interesse….”
Als je de aanspreekvorm bepaalt, is het belangrijk even kritisch te kijken naar de manier waarop je in het echt met je klanten communiceert. Spreek je standaard iedereen aan met je, dan is het eigenlijk heel vreemd om op je website voor u te kiezen. Dat past namelijk niet bij de wijze waarop je je klanten bij een persoonlijk contact aanspreekt.
Als jullie een formele organisatie zijn, voelt het daarnaast niet goed om je te gebruiken voor je teksten. Intuïtief kies je vaak al de aanspreekvorm die het best past bij je organisatie.
Maar natuurlijk gaat het bij het kiezen van de juiste aanspreekvorm niet alleen om jullie organisatie. Het gaat ook - en misschien nog wel meer - om waar je doelgroep zich fijn bij voelt. Weet jij wat jouw klanten prettig vinden en durf je die keuze voor hen te maken? Ga er dan voor en gebruik de aanspreekvorm die het beste bij jouw ideale klant past. Weet je eigenlijk niet zo goed hoe jouw klanten het liefst aangesproken worden? Vraag het ze dan! Dat vinden ze heus niet vreemd, zeker niet als je het combineert met een toch al gepland gesprek.
Als je bovenstaande tips toegepast hebt en toch nog twijfelt, kun je een lijstje maken met voor- en nadelen van beide aanspreekvormen. Je weet dat u redelijk formeel is, terwijl je een stuk persoonlijker is. Maak een lijstje met waarom u of je wel en niet bij jullie organisatie passen. Neem daarbij ook de momenten waarop jullie met je klanten communiceren mee.
Breng je regelmatig slecht nieuws? Als advocaat bijvoorbeeld? Dan kan zakelijke afstand, dus een formele aanspreekvorm, de communicatie makkelijker maken. Maar als je een financieel adviseur bent, heb je juist meer baat bij het persoonlijk maken van de relatie tussen jou en je klanten. Want een persoonlijke band werkt loyaliteit in de hand.
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.