Een voordeel van het versturen van e-mails naar (potentiële) klanten is dat je goed kan meten of je bericht ontvangen en gelezen wordt. Wat vertellen de ratio's?
Een voordeel van het versturen van e-mails naar (potentiële) klanten is dat je goed kan meten of je bericht ontvangen en gelezen wordt. Wat vertellen de ratio's?
De open rate, ook wel het openingspercentage geeft inzicht in het aantal geopende nieuwsbrieven. Wanneer je een nieuwsbrief naar een mailinglijst van 100 mensen stuurt, waarvan 20 de mail lezen, dan spreek je van een open rate van 20%.
Dit cijfer geeft aan hoeveel mensen doorklikken op een link die je in de nieuwsbrief plaats, vergeleken met het aantal keer dat het bekeken is. De link leidt bijvoorbeeld naar een contactpagina, blogartikel of product.
Dit is een percentage dat aangeeft hoeveel nieuwsbrieven niet geleverd konden worden. Oorzaken daarvan kunnen zijn dat het mailadres niet meer klopt of de mailbox bijvoorbeeld vol zit. De bounce rate verlagen kan door af en toe je mailinglijst goed op te schonen en alleen actieve klanten over te houden.
Je bent verplicht om in je nieuwsbrief een uitschrijflink te plaatsen. Dit is voor mensen die de mails niet meer willen ontvangen. Iedereen die klikt op die link valt onder de unsubscribers.
Laten we eens naar de cijfers kijken. Onze gebruikers versturen immers al jaren nieuwsbrieven naar hun klanten. We hebben dus een behoorlijke database met statistieken opgebouwd.
Uit deze cijfers blijkt dat maar liefst gemiddeld 44% de nieuwsbrief opent. En dat is erg goed! Als we naar het gemiddelde in Nederland voor alle branches kijken dan ligt het percentage rond de 38% (Cijfers: DDMA Nationale E-mail Benchmark)
Dat ligt aan de onderwerpen van de nieuwsbrief. Uit de statistieken blijkt dat consumenten graag lezen over alles dat met geld te maken heeft.
Daarnaast zijn de nieuwsbrieven informatief van aard. Dat weet de lezer ook te waarderen. Het is prima om af en toe een commerciële nieuwsbrief te versturen, mits de verhouding informatie / commercie maar gezond blijft.
Ook al heeft je klant de nieuwsbrief niet gelezen dan is de verzending toch waardevol geweest. Je bent weer even in zijn mailbox verschenen en daarmee -heel kort- op zijn netvlies. Dit draagt bij aan de (onbewuste) merkbeleving.
Uit de statistieken blijkt ook dat de openingspercentages toenemen zodra je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt. Daarom adviseren wij minimaal tweemaal per maand een nieuwsbrief te versturen.
Wil je direct aan de slag? Dan hebben we 2 oplossingen voor je. Allereerst kun je (met een beetje hulp van ons) het zelf doen. Ga je voor totale gemak? Dan kun je ook alles aan ons uitbesteden.
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.