De harde cijfers: Waarom e-mailmarketing wint van social media

Vergeet wat je dacht te weten over digitale marketing. Recente studies tonen aan dat e-mailmarketing social media verslaat op cruciale punten. Duik in de statistieken...

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Benieuwd waarom je beter kunt investeren in je mailinglijst dan in social media? Je leest het in dit gratis ebook!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

In een tijd waarin social media domineert, maakt e-mailmarketing een opvallende terugkeer. Veel ondernemers onderschatten de kracht van e-mail, maar de cijfers tonen aan dat deze 'ouderwetse' methode nog steeds zeer effectief is. Laten we eens kijken waarom e-mailmarketing weer in de schijnwerpers staat.

De beperkingen van social media

Social media-platforms bieden weliswaar een groot bereik, maar hebben ook nadelen. Het algoritme bepaalt wie je bericht ziet, waardoor je bereik beperkt kan zijn. Bovendien is er veel concurrentie om de aandacht van de gebruiker. Je boodschap kan gemakkelijk ondersneeuwen in de constante stroom van informatie.

E-mail: direct en persoonlijk

E-mailmarketing biedt daarentegen directe toegang tot de inbox van je doelgroep. Je bent niet afhankelijk van algoritmes en je bericht komt aan op een moment dat de ontvanger er klaar voor is. Dit zorgt voor een hogere mate van betrokkenheid.

Indrukwekkende statistieken

De effectiviteit van e-mailmarketing wordt ondersteund door harde cijfers. Volgens onderzoek ("State of Email Report" van Litmus) is e-mail gemiddeld 40 keer effectiever in het werven van nieuwe klanten dan Facebook en Twitter samen. Daarnaast levert elke geïnvesteerde euro in e-mailmarketing gemiddeld 42 euro op, een rendement waar veel andere marketingkanalen jaloers op kunnen zijn.

Mogelijkheden voor personalisatie

Een groot voordeel van e-mailmarketing is de mogelijkheid tot vergaande personalisatie. Je kunt je berichten afstemmen op het gedrag, de voorkeuren en de aankoopgeschiedenis van individuele ontvangers. Dit niveau van maatwerk is op sociale media simpelweg niet haalbaar.

Toenemend belang van privacy

Met de groeiende bezorgdheid over dataverzameling op sociale media, waarderen consumenten de relatieve privacy van e-mail steeds meer. Je e-maillijst is je eigen bezit, niet onderhevig aan de regels of beperkingen van externe platforms.

E-mail en social media: een krachtige combinatie

Dit pleidooi voor e-mailmarketing betekent niet dat je social media links moet laten liggen. Integendeel, de meest effectieve marketingstrategieën combineren beide kanalen. Gebruik social media voor merkbekendheid en om traffic te genereren, en zet e-mail in voor diepgaandere klantrelaties en directe conversies.

Conclusie

E-mailmarketing maakt een welverdiende comeback. Het biedt directe toegang tot je doelgroep, uitstekende mogelijkheden voor personalisatie en indrukwekkende rendementen. Door e-mail slim in te zetten naast je social media-activiteiten, creëer je een krachtige marketingmix die je concurrenten het nakijken geeft.

Ben je klaar om de kracht van e-mailmarketing te benutten? Je klanten - en je omzet - zullen je dankbaar zijn!

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Ik werk al jaren met Contaqt en ben er erg blij met de heldere nieuwsbrieven die worden gemaakt voor mijn klanten!
Johan van Houwelingen
Van Houwelingen financiële diensten
    
"Het bespaart mij een hoop tijd"
S.M. (Suzanne) de Moor FFP
More Advice
    
We merken een goede response door de diverse acties die opgestart worden vanuit de module.
Gabri Hessels
Noventas Verzekeringen

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Lees verder

Instagram en nieuwsbrieven: het perfecte duo voor jouw marketing

Lees verder

Stop met zenden, start met luisteren: Maak je nieuwsbrief interactief

Lees verder

Vergroot je omzet met elke klik: e-mailstrategieën die écht verkopen