Een mooi e-mailsjabloon heeft zo zijn voordelen. Maar óók nadelen. Waar houd je rekening mee bij het ontwerpen van je e-mailsjabloon?
Hoeveel e-mails ontvang jij per dag? Hoeveel daarvan zijn mailings met een mooie opmaak, met verschillende fonts, kleuren, gelikte plaatjes en een logo? Waarschijnlijk zijn dat er best veel. En wanneer je je ongelezen berichten doorscrolt… welke berichten lees je dan het snelst? Iets wat er duidelijk uitziet als reclame, of een mail die lijkt op een standaard mail? Zomaar wat vragen die je in gedachten moet houden bij het kiezen van je e-mailsjabloon.
Een mooi ontworpen e-mailsjabloon heeft natuurlijk zo zijn voordelen. Het ziet er professioneel uit. Het kan bijdragen aan jouw merkbeleving door de mailing in jouw huisstijl op te maken. Dat zorgt dan ook meteen weer voor herkenbaarheid in de mailbox van de nieuwsbriefabonnee. Je wilt natuurlijk altijd en overal goed voor de dag komen!
Maar... er zitten ook nadelen aan die prachtige e-mailsjablonen.
Om te beginnen, worden jouw mooi opgemaakte e-mailings al snel geassocieerd met reclame. Daar houden wij mensen vaak niet zo van. Niet voor niets lopen we met zijn allen naar het toilet of gaan koffie zetten tijdens de commercials op tv. Herkenbaar?
Hetzelfde gedrag zie je terug in de inbox van de gemiddelde nieuwsbriefabonnee: hoewel hij zich ooit aanmeldde voor die nieuwsbrief, verdwijnt de betreffende e-mail toch vaak ongeopend in de prullenbak of staat tot in de eeuwigheid van dagen ongelezen in de inbox. Zonde van je moeite!
Daarnaast heb je te maken met de verschuiving van desktop of laptop naar mobiel. Mensen lezen hun e-mail vaak op hun smartphone. Daardoor kan het maar zo zijn dat jouw nieuwsbrief er in de mailbox van je abonnee heel anders uitziet dan jij in gedachten had. Wat blijft er van je nieuwsbrief over als de kolommen buiten het scherm vallen? Of je afbeeldingen niet goed geladen worden?
Gelukkig is er een alternatief. Een die altijd werkt én jouw werk gemakkelijker maakt! Je kunt er namelijk ook voor kiezen om geen gebruik te maken van een fancy e-mailsjabloon. Ja, op die manier heb jij minder mogelijkheden om je visuele merkidentiteit te verspreiden, maar er zitten ook voordelen aan:
Jouw e-mail of nieuwsbrief komt áltijd aan zoals jij dat graag wilde.
Een e-mail met voornamelijk tekst lijkt niet op een reclameboodschap, maar eerder op een bericht van een collega, klant, leverancier of vriend.
Want wanneer jij jouw inbox scant… dan lees je die e-mails toch ook als eerst?
Sta jij op het punt om werk te maken van jouw mailings? Experimenteer dan vooral eens met verschillende opmaken van je e-mails. Er is geen ‘goed’ of ‘fout’, zolang je een weloverwogen besluit neemt. Kijk gewoon eens wat goed werkt voor jouw doelgroep, en doe daar meer van. Een mix van e-mailsjablonen, afgestemd op de verschillende fases in je marketingfunnel, is natuurlijk altijd aan te raden!
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.